top of page
  • Foto van schrijverBart De Smedt

April 2019


De eerste grote stukken

Wat later dan op onze originele planning, maar uiteindelijk zijn de eerste grote stukken klaar. Alles is 'ex-works': we hebben zelf de logistiek geregeld om de stukken tot in de werkplaats te krijgen. Het draaiwerk paste nog in de koffer van mijn auto. De uitdaging bleef bij rustig rijden zodat de paar honderd kilo staal niets beschadigde. Het vervoer van de lasgroepen was minder evident. Om deze te transporteren hebben we een camionette gehuurd. Er was wat creativiteit nodig om het frame in de laadruimte te krijgen, want noch de vorklift, noch de brug kon het frame eenvoudig neerzetten. Een aandachtspunt voor de volgende keer: vroeger de camionette reserveren zodat we een open laadruimte hebben.


Paars-oranje, akkoord, maar wèlk paars-oranje?

Over het kleurenschema waren we het snel eens. Het zou paars-oranje (of toch oranje-paars?) worden. Met paars zijn we redelijk uniek in de sector en het combineert goed met oranje, dat dan weer goed opvalt. In de marketing zijn er veel theorieën rond kleuren, maar wij vinden oranje en paars gewoon ook mooi. Hopelijk blijkt het geen roekeloze keuze te zijn! Toen we om verf gingen was duidelijk dat we iets specifieker moesten zijn. Er zijn vele tinten van paars en oranje. Sommige te fel, andere te flets. Zeker paars was een uitdaging, want daar zit een breed gamma van rood/roze tot blauw. Onze doelstelling was om binnen de RAL kleuren te blijven en dat is gelukt. Een RAL kleur heeft als voordeel dat veel leveranciers dit kunnen aanbieden en er minder kans is dat onderdelen van verschillende leveranciers een verschillende tint hebben. Op technisch vlak zijn we voor twee componenten verf gegaan met een primer. De primer heeft het voordeel dat het voor extra bescherming zorgt. Geen overbodige luxe wanneer je in maïs werkt. Daarnaast slaat oranje groen uit wanneer het niet volledig dekt. Dat is een risico die we niet nemen!

Montage van de eerste stukken

Toen het verven dichterbij kwam, werden we geconfronteerd met de vraag of we eerst zouden monteren en dan verven of omgekeerd? Uiteindelijk hebben we gekozen voor het voormonteren van de kritische boutverbindingen, zoals de lagers. Zo lopen we geen risico dat een te dikke, oneffen verflaag de boutverbinding verzwakt. Wanneer we onze machines in grotere aantallen zullen bouwen, zullen we dit herzien, want dan hebben we een grotere keus aan verfsystemen met een lager risico op dikke of oneffen verflagen.


Leren lopen in mei

In april is het grasseizoen 2019 volledig losgebarsten. Met lede ogen moesten we aanzien hoe het gras op de vele velden gemaaid en opgeraapt werd terwijl onze baby nog in de luiers ligt. In mei zal dit anders zijn. Rustig leren recht staan, de eerste stapjes en voor we het weten zal alles lopen zoals verwacht.

コメント


bottom of page