top of page
  • Foto van schrijverBart De Smedt

Januari 2019

Welkom op onze ontwikkelingsblog. Graag nemen we jullie mee in ons ondernemersavontuur. Wij zijn Bart De Smedt en Michaël Kerkhofs. We kennen elkaar al sinds de opleiding burgerlijk ingenieur en zijn overal en altijd met technologie bezig. Er circuleren bij ons steeds talloze ideeën. Het één natuurlijk al wat beter dan het ander. Begin 2018 bleef er een idee hangen dat boven al onze andere ideeën uitstak. Na veel overleg en voorbereiding werd de beslissing genomen om een bvba op te starten om dit idee aan de praktijk te toetsen. De datum die we onthouden: 28 januari 2019, de oprichting van Triptolemus bvba.


Vooraleer we onze krabbel op papier konden zetten, moesten er nog enkele horden worden genomen.

Eerste horde: een rekening openen voor de bvba. Daarop moest ook het volstort deel van het kapitaal gestort worden. Dat brengt ons tot de tweede horde: naast de akte moest er een financieel plan opgesteld worden dat de eerste twee jaar beschrijft en aangeeft of het kapitaal voldoende is. Een derde horde was het opstellen van de akte zelf.


Een rekening van de bvba

De eerste horde bleek gelukkig niet zo groot. Het aanbod van de verschillende banken is zeer gelijkaardig. Allemaal leggen ze andere accenten, maar grote verschillen zijn er niet. Na het vergelijken van verschillende banken kozen we voor KBC, hun achtergrond in de landbouw en uitgebouwde informatisering gaf de doorslag. Voor een kleine bvba als Triptolemus zijn de verschillen nog niet groot, maar wanneer we kredieten nodig hebben zullen we opnieuw een vergelijkende studie maken. Ondertussen mogen jullie gerust een gulle bijdrage doen op: BE27 7310 4693 8473


I love it when a (financial) plan comes together

Met de tweede horde zijn we voorzichtig omgesprongen. Het financieel plan heeft immers slechts één doel: Ons vrijpleiten mochten we binnen de twee jaar over de kop gaan. Over de kop gaan is uiteraard niet de bedoeling, maar dat ligt niet altijd in onze handen. In het geval van een faillissement kunnen we ondanks de bvba toch aansprakelijk gesteld worden voor de schulden indien het plan niet voldoet en/of niet correct wordt uitgevoerd. Dit is dus iets waar we niet licht over mogen gaan. Daarnaast is het ook een goede oefening om alle fasen van het plan op te lijsten. Er komen veel details boven waar ook rekening mee gehouden moet worden: BTW krijg je pas na 3 maanden terug, belastingen aan verschillende instellingen, neerleggen van jaarrekeningen, lidgelden, abonnementen op magazines, domeinnamen, websites,...


De puntjes op de i

De laatste horde was het opstellen van de akte. De notaris heeft ons hiervoor een basisakte gegeven. In zo'n basisakte staan reeds veel zaken waar je zelf niet direct aan zou denken. Wat er bijvoorbeeld gebeurt als één van de zaakvoerders overlijdt! De basisakte moest nog op een aantal plaatsen aangevuld worden. Start van het boekjaar, datum van de algemene vergadering, aantal aandelen, kapitaal, hoofdzetel, ... Voor elk puntje moeten we nagaan wat de impact is op onze werking. Keuze van de hoofdzetel lijkt triviaal, aantal aandelen lijkt arbitrair (wij kozen voor 3x4x5x6x7 = 2520, omdat het zeer deelbaar is...). De datum van de algemene vergadering is bepalend voor het indienen van de belastingen en moet binnen de 6 maand na het einde van het boekjaar vallen. Op advies van de boekhouder: best zo veel mogelijk van die 6 maand gebruiken. Wij kozen ervoor om het boekjaar samen te laten vallen met het kalenderjaar en de algemene vergadering op 28 juni te leggen (tau dag!).


Wanneer al de horden genomen waren en de akte getekend, hebben we dit alles gevierd met een etentje.



Uit de startblokken

Nu de bvba vorm heeft, tikt de klok. We willen ons eerste prototype klaar hebben tegen het grasseizoen in april. Dit wil zeggen dat we zo snel mogelijk stukken moeten bestellen. Februari zal dus vooral draaien rond offertes vragen en vergelijken en de leveranciers kiezen. Het belooft een drukke maand te worden!

Comments


bottom of page