Bestellen iteratie 1
Na een pauze in juni zijn we in juli terug op dreef gekomen. Ons prototype had een aantal tekortkomingen. Omdat de meeste van die tekortkomingen verwacht waren, hadden we al oplossingen in ons hoofd. Deze oplossingen hebben we uitgewerkt tot een mooi ontwerp. De impact was kleiner dan we vreesden. Er volgde opnieuw een rondje offertes opvragen.
Gietstukken zijn niet voor prototypes
De kleine hoop die we koesterden om onze ballast onmiddellijk in gietijzer uit te voeren werd snel opgeborgen. De kosten om alleen al de (tijdelijke) mal te maken waren een stuk hoger dan de totale kost van het alternatief. Dat alternatief bestaat uit verschillende platen van 60mm die in de gewenste vorm gesneden worden met een techniek die autogeen snijden genoemd wordt. Aan € 1,4 / kg is het nog steeds veel geld voor dood gewicht, maar het geeft als voordeel dat het compact is en beter past op onze machine. De kans dat we bijvoorbeeld schrootijzer even compact krijgen, is klein.
De website terug vanonder het stof halen
Eén van de losse eindjes was de website. We namen de draad terug op waar we ze lieten liggen in maart. De lay-out was reeds op punt gezet, maar dat is het eenvoudige stuk. Nu moest die lay-out voorzien worden van inhoud. We voorzien een viertal doelgroepen die onze site kunnen bezoeken. Elke doelgroep heeft nood aan andere informatie en moet deze snel vinden.
Tot de eerste doelgroep behoren onze leveranciers. Zij hebben nood aan contactinformatie en een duidelijk beeld van het bedrijf waaraan ze offertes geven. We kunnen niet verwachten van leveranciers dat ze een risico nemen door met elke onbekende in zee te gaan. Ook krijgen ze een beter beeld van de toepassing waarin hun producten gebruikt worden. Dat stelt hen in staat om mee te denken en alternatieve oplossingen aan te reiken.
Tot de tweede doelgroep behoren onze ( potentiële ) klanten. Zij moeten snel een beeld krijgen over wat we doen en wat we verkopen. We voorzien ook veel informatie over silage en inkuilen. Wat wij leren uit de verschillende wetenschappelijke artikels vatten we samen zodat iedereen kan bijleren van wat de wetenschap ontdekt. Zo merken we dat veel landbouwers hun methodes al kunnen verbeteren zonder onze producten te kopen en dat is uiteindelijk één van onze doelen: meerwaarde creëren voor onze klanten.
Tot de derde doelgroep behoren ( potentiële ) partners en investeerders. Momenteel zijn we nog niet op het punt dat we grote investeringen nodig hebben, maar dat neemt niet weg dat we een goede eerste indruk willen achterlaten en mogelijke voorstellen in overweging kunnen nemen. Hier komt opnieuw de informatie rond inkuilen van pas, want niet alle investeerders zijn thuis in de landbouw. Ook deze ontwikkelingsblog kan interessant zijn, want zo krijgen ze een beter beeld van ons en onze methodiek.
Tot de laatste doelgroep behoren onze familie, vrienden en kennissen die ons ondernemersavontuur willen volgen. Ook zij denken graag mee. Ze zijn van nature onze eerste feedbackgroep. Op de site kunnen ze extra informatie vinden om hun feedback (constructief) op te bouwen.
Omdat we zelf geen foto's hebben deze maand, geef ik jullie een selfie van Triptolemus op het moment dat hij zijn bedrijfswagen kreeg van Ceres ( ≈ Demeter).
Volgende stappen in augustus
De stukken voor iteratie 1 zullen we in de eerste weken van augustus ontvangen. Dan zullen we het prototype aanpassen zodat we klaar zijn met de eerste testen voor het maïsseizoen in september. Daarnaast vervolledigen we de inhoud van de website. We streven ernaar om de site tegen eind augustus te lanceren voor beperkt publiek.
Comments